Alzheimer-kór és memoárok, emlékek
A következő bejegyzésre akkor találtam, amikor az Alzheimer-kór után kutattam. Egy bejegyzésben ugyanis azt javasolták, hogy írassunk a beteggel memoárt.
Ezzel kapcsolatosan gondoltam bemutatom, hogy milyen is volt az emlékírás a múltban:
A XVII—XIX. század virágzó memoár- műfajának számos, értékben és művészi színvonalban igen eltérő válfaját különböztetjük meg. Távol állunk még attól, hogy irodalmunknak ebben a fejezetében teljességgel tisztán láthatnánk. A szakirodalom jó ideig kizáróan „forrásértéke" miatt tartotta számon az emlékírást, csak az utóbbi évtizedekben emelte irodalmi rangra legkiemelkedőbb darabjait. Ma már fő vonásokban nyilvánvaló, hogy a nagyszámban felbukkanó diárium, napló, alkalmi beszámoló, önéletírás, emlékirat és vallomás összességében is fontos szerepet játszik a széppróza alakulásában, fejlődésében. A legnagyobbak mellett azonban e műfaj különböző szintű művelőinek irodalomtörténeti megítélése még legfeljebb csak a feltárás stádiumában van. Ezúttal ennek a szerteágazó műfajnak csupán egyik, ezideig teljesen mellőzött részletére szeretnénk kitérni: az ún. népi, paraszti alkotásokon belül megjelenő emlékírásra, s egyszersmind ennek az irodalmiságnak megnyilvánulásait kívánjuk végigkísérni egy ismeretlen, viszonylag korai, paraszti memoár bemutatása kapcsán. Igen elhanyagolt, háttérbe szorított területtel állunk szemben.
A jobbágyparaszti rétegek íráskultúrája messze elmaradt a kiváltságos osztályoké mögött, ezért csak időbeli eltolódással következhetett be, hogy valamely leírt prózai műfajban is hallassák hangjukat. Mégis, mihelyt az írásbeliség lehető ségei adva voltak, jellemző módon az emlékírásszerű feljegyzések váltak keretévé a parasztság mindennapos élete és élményei közvetlen megörökítésének. A feltáratlan, közzé nem tett szövegemlékek megbecsülendő, sok tekintetben értékes anyaggal biztatnak. Más népek kultúráját s annak történetét figyelve azt látjuk, hogy a paraszti irodalom tekintélyes helyet kap irodalomtörténeti feldolgozásaikban. Ez nyilatkozik meg pl. a német, de talán legszembetűnőbben a cseh irodalomban, ahol a „pismák"-ok, paraszti emlékírók és egyéb paraszti sorban élő írástudók XVIII—XIX. századi alkotásai szerves részét képezik az irodalom egészének, s vizsgálatuk sokoldalú eredménnyel jár.
A magyar memoár-irodalom vizsgálatában is fontosnak ígérkezik ennek az anyagnak felgyűjtése, tanulmányozása, esetenkénti emlékeinek közreadása. Főleg szükséges lenne ez azért, mivel a dolgozó osztályok kultúrájára, irodalmára vonatkozó anyagunk egészen minimális, és így mind irodalmi s nyelvészeti, mind történeti s néprajzi szempontból rendkívüli újat hozna. Köztudott ugyanis, hogy míg a múltban a harmad-negyedrangú főúri, nemesi napló és naptárszerű feljegyzések „forrásértékük" miatt — legtöbbször joggal — kiadáshoz jutottak, addig a nép életét közvetlenül bemutató, de éppen ezért „jelentéktelennek" érzett írások, bárha többet mondók és költőibbek is voltak, kívül maradtak a nyomtatott formán és elkallódtak. Ma csak sajnálattal állapíthatjuk meg, hogy vajmi kevés a biztos, közvetlen tudósítás a régebbi, 1850 előtti népi, paraszti világról, s még kevesebb az, ami irodalmi szempontból is érdekes lehet.
A XVIII. század második felére szélesebb társadalmi alapon ez utóbbi emlékírói magatartás lesz általánossá. Prózánk fejlődése szempontjából rendkívül előnyösen a köz- és magán élet apró, mindennapos eseményei kerülnek középpontba. A köznapi jelenségek, mindennapi emberek és jellemek, a viszonylag egyszerű élet szövevényének ábrázolása teljesen átformálja a memoár hagyományos gyakorlatát. Most már olyan stílus, olyan kifejezési mód áll rendelkezesre, amelytől csak kevés választja el a kor egyszerű emberét, hogy természetes megörökítő vágytól ösztönözve, papírra vesse gondjait, terhes életét, munkájának sajátos élményeit.
A parasztság köréből több olyan tehetséges alkotó egyéniség emelkedik ki, akik megpróbálkoznak az írásos forma művelésével. Ezeknek alkotásai kezdetben nem érik el a népköltészet szintjét, vagy még erősen átmeneti megoldásokat hoznak: részben olvasásra, részbea élőszóbeli előadásra alapozottak, mint pl. a nép körébe leszállt históriázás, verses hírközlések (hírversek), rigmusmondások stb.9 Esetenként már az írásos forma alkalmazása is: nagyobb teret nyer. Ekkor a, nép között újraéled a könyvnyomtatás következtében egyébként már háttérbe szorult kéziratos szövegek terjedése és olvasása. Ilyen módon megnyílikaz út a tisztán írás-olvasásra alapozó népköltők működésére. S valóban, zömmel a XIX. század második felében elszaporodnak a népi alkotóktól eredő kéziratos munkák, melyek: kedvelt Olvasmányokká lesznek, szerzőiket pedig mint „poétaembereket" a nép kisebb közösségében közhirűvé emelnek. Ebbe a sajátos paraszti irodalmiságba illeszkedhet be a kor és életpálya megörökítésének spontán igénye, az emlékírói törekvés: a paraszti memoárok létrehozása.
Az Emlékezetnek méltó történetek
A memoár írója az 1787-től 1866-ig terjedő évekről számol be. Általában évenkénti elhatárolásban adja elő az eseményeket, azon belül részletesebb naptári beosztás csak elvétve fordul elő. Közbevetőleges időmeghatározásban inkább a hagyományos népi jelölést használja alkalomszerűen: pl. „téli farsangba", „oroszok karácsonyába", „Dorotytya-kor" stb. Az emlékíró személyéről írásán túlmenően alig tudunk valamit, s ez egyszerű paraszti életéből természetszerűen következik. Mégis jellemző, hogy falujában máig fennmaradt „híre s neve"; úgy tartják ugyanis számon, mint aki kétkezi munkája és képessége folytán „köztiszteletben állt", és nem utolsósorban, hogy nagyhírű „poétaember" volt.
1799-ben született. Gyermekkorától a jobbágyi szolgáltatások, a „robota" terhei határozták meg életét, csak ötvenéves korában jutott a törekvő, de mindvégig szegényesen „gazdálkodó" földmívesek sorába. Öt—-tíz hold földje lehetett. Ugyanakkor mint írásértő, jó, igazságszerető, „törvényes" ember, falujának elejéhez tartozott. 1874-ben halt meg.—Többet tudunk lakhelyének, Bo.cs községnek korabeli helyzetéről. A Miskolc közelében levő helység magyar anyanyelvű, zömében református vallású lakóinak életét teljes egészében a földmívelés és állattenyésztés töltötte ki. Mind a jobbágyi időszakot, mind a későbbi fejlődést a nagybirtok rendkívüli szorítása jellemzi.
A faluhoz tartozó földterületből még egyharmadrész sem jutott a lakosság tulajdonába, s mindvégig a nemesi nagybirtok került rendkívül nyomasztó túlsúlyba, így a parasztság zöme átlagosan 5—10 holdon gazdálkodott, s nagyobb szerepet az állattenyésztés játszott. A Hernád gyakori áradása további akadályt állított a parasztság boldogulása elé.21 A falu történetének kétségkívül legjellegzetesebb időszakához kapcsolódik a Gyüker-krónika anyaga: egyrészt a jobbágyi szolgáltatások alatt sínylődő, másrészt az abból felszabaduló, de a nagybirtokkal még állandó harcban álló paraszti közösség életének bemutatását adja.
forrás: Gyenis Vilmos: Emlékirat és parasztkrónika
Alzheimer-kór és az emlékek megörökítése
Sokat foglalkoztat ez a rémes kórság, gyakran hallom, hogy az Alzheimer-kór tünetei kezelhetőek. A legutolsó cikk, amit olvastam róla, azt írta, hogy a beteg írjon egyfajta memoárt. A kór általában nem túl gyors lefolyású, így mellette a betegnek bőven akad még ideje emlékeit, napi rutinjait lejegyezni. Így ez a napló lesz majd az Alzheimer-kór betegének úgynevezett segítője mindennapjai során.
És ki tudja, talán fennmarad az utókornak is, és pár száz évvel később ebből írnak majd könyvet.