2015. máj 31.

Rövid és hosszú távú memóriafejlesztés

írta: Életmód Tippek
Rövid és hosszú távú memóriafejlesztés

kids-learning.jpg

A memóriafejlesztés azért nélkülözhetetlen, mert akármilyen cselekvést végzel, szükséged van jó emlékezőképességre. Azt azonban tudnod kell, hogy a kiváló teljesítmények elérésére nemcsak kiváló memóriával rendelkező emberek képesek. Az ember valamennyi képessége, részképessége fejleszthető.

A rövid távú memória lép működésbe, ha csak másodpercekig kell valamit az emlékezetünkben tartani. Például a tudakozó által elmondott telefonszámot csak a tárcsázásig tartjuk az emlékezetünkben – felesleges hosszú távra tárolni. A rövid távú memóriának korlátozott kapacitása van – öt és kilenc közötti egységet (betűt, szót, számot) tudunk átfogni vele. Ez a munkamemóriánk, ennek segítségével követjük a baráti beszélgetést is. Hiszen ott általában nem kell tartósan megjegyeznünk semmit, csak a helyszínen reagálni a többiek mondataira. A memória fejlesztéséért mindenkinek áldozatot kell hoznia, mert csakis a rendszeres tanulás javítja az emlékezeti teljesítményt.

Fejlesztő feladat a rövid távú memória fejlesztésére: A játékot többen is játszhatják. Egy adott témakörből (pl. állatok, növények, földrajzi nevek stb.) mondjanak szavakat egymás után úgy, hogy az utolsó betűvel kell mindig új szót alkotni. Példa: Lili: kacsa Zsófi: kacsa, aligátor, Csaba: kacsa, aligátor, rák, Kati: kacsa, aligátor, rák, krokodil…..stb. Folytassák a játékot egészen addig, amíg az egyik játékos a második nekirugaszkodásra sem tudja a szavakat hibátlanul felsorolni. A játék után beszéljétek meg, hogy mennyi volt a legtöbb szó, amit megjegyeztetek?

Ha gyakrabban játsszátok, javul a teljesítményetek (Természetesen javul – ezért érdemes játszani többféle helyszínen – akár palacsintasütés közben is.) Természetesen lehetnek a játékban számok, képek, városok, tárgyak, idegen szavak.

A rövid távú memóriából általában kiesnek az információk, de a hosszú távú memória segítségével megmaradnak. A hosszú távú memória feladata a maradandó tárolás. A hosszú távú memóriában jelentésük alapján kódoljuk az információkat. Ezért van az, hogy az általunk nem értett, saját szavainkra le nem fordított tananyagot nem tudjuk felidézni. Mit tehetünk ilyenkor? Alakítsuk át az „érthetetlen” szöveget a könnyebb felidézhetőség kedvéért. Ezt tesszük a parafrazeásnál is.

Fejlesztő feladat a hosszú távú memória fejlesztésére: Párban is, egyénileg is dolgozhatsz. Például: A megtanulandó szöveg a következő: „A gömb azon pontok mértani helye a térben, amelyek a tér egy adott pontjától, a gömb középpontjától azonos távolságra vannak.”

A kreativitás jelentése: alkotókészség, problémamegoldás Kit nevezünk kreatív embernek? Aki találékony, leleményes, teremtő és újat alkotó, ötletes vagy éppen csavaros eszű, hamar feltalálja magát, gyors áttekintő képességgel rendelkezik, élelmes, eredeti megközelítésű vagy praktikus megoldásokat alkalmazó. A kreativitás megléte életünk minden területén jelentőséggel bír. A kreatív ember könnyebben talál megoldásokat a problémákra, nyitott a világra és a körülötte zajló eseményekre, képes az új befogadására, ő maga is kitalál, létrehoz új módszereket, lehetőségeket, mindez a tanulásban – mint alkotási folyamatban – nagyban segíti.

A gondolkodás az ember megismerőtevékenységének legmagasabb foka. Gyakran kerülünk olyan feladatok elé, amelyeket korábbi ismereteinkre tapasztalatainkra támaszkodva, ezek átalakításával, feldolgozásával, tehát csak közvetett úton, különféle gondolkodási műveletek felhasználásával tudunk megoldani. Nézzünk egy nagyon egyszerű példát: Ha egy égő gyertyát üvegburával letakarunk, a gyertya rövid időn belül elalszik. Ebből arra következtetünk, hogy az égéshez szükséges oxigén elfogyott.

Azt észleljük, hogy a gyertya elalszik, van egy olyan jelenség viszont, amit nem észlelünk; elfogyott az oxigén. Korábbi tapasztalataink alapján, eddigi ismereteinkből, és az aktuális észlelésből közvetett úton következtetünk a jelenségre. A gondolkodás tehát meglevő tapasztalatok alapján, közvetett úton, új és általánosítható ismeretek megszerzését teszi lehetővé. A gondolkodás mindig feltételezi az aktív értelmi tevékenységen alapuló megértést, feladat- és problémamegoldást. Az utóbbi gondolat azért nagyon fontos, mert pl. az űrhajózásról úgy is lehet bemagolni ismereteket anélkül, hogy értenéd, tehát gondolkodnál. Ennek azonban semmi értelme nincs. A gondolkodás segíti a különböző problémák megoldását. Eközben különböző gondolkodási műveleteket végzünk. Megkülönböztetést teszünk, azonosítunk, összehasonlítunk. Csoportokat alkotunk, válogatunk, párosítunk, osztályozunk. Közben konkretizálunk, általánosítunk, absztrakciókat hajtunk végre. Képesek leszünk összetartozásokat felfedezni, általánosítani. Analizálás közben elemekre bontunk, rendező elveket fogalmazunk meg. Szintetizáláskor kombinációkat alkotunk, terveket készítünk, absztrakt kapcsolatokat létesítünk.

Forrás: Rabi Ferencné Perényi Szilvia: tanulni tanulok

Memóriafejlesztés gyermekkorban

Nagyon fontos a memóriafejlesztés egész életünk során, hiszen nincs olyan életperiódus, amikor ne lenne szükségünk emlékezőtehetségünkre. A memóriafejlesztést már egészen pici korban el lehet kezdeni, játékosan, észrevétlenül, hogy gyermekünk ne érezze kényszernek, vagy tehernek azt. Ma már sok óvodában és iskolában is célzott tevékenységeket folytatnak a memóriafejlesztés érdekében, melyet szülőként egyszerű játékokkal tudunk támogatni.

 

Szólj hozzá

memória tudatosság memóriafejlesztés