2015. aug 06.

Az állóképesség fejlesztésének felépítése az általános iskolában

írta: Életmód Tippek
Az állóképesség fejlesztésének felépítése az általános iskolában

mozgasfejlesztes_altalanos_iskolaban.jpg

A keringési rendszeri teljesítménynek vannak élettani és lelki összetevői. Az élettani összetevő a szív – keringési - légzési rendszer funkcióinak javítására vonatkozik. Erre a test terhelésének elmélete ad útmutatást és az edzéselmélet keretében ismerhető meg.

A lelki tényezők közül a monotónia- és a fájdalomtűrő képesség emelhető ki. Ezek miatt a lelket igénybe vevő hatások miatt az osztályszinten végzett fejlesztés nem lehet humánus. Az az intenzitás, vagy távolság, mely egyik tanulónak megfelelő, az a másiknak sok és fordítva. Annak érdekében, hogy az állóképesség fejlesztéssel szemben egyetlen tanulóban se alakuljon ki lelki ellenállás fontos, hogy az egyéni képességet figyelembe vevő 28 módszert alkalmazzunk.

A futás egyéni intenzitásának meghatározása pulzusmérő órával lehetővé teszi, hogy a tanulók a saját, számukra legmegfelelőbb futási sebességen fejlesszék keringési rendszerüket.

Ebben az esetben már a fejlesztés intenzitását is a tanulók saját maguk szabályozhatják. A terhelés adagolásának hogyanját a terheléselmélet adja meg, de annak egyéni adagolást már a gyermek végzi.

Az állóképességi teljesítményhez szükséges erkölcsi-akarati tulajdonságok fejlesztése nevelés feladat. Ebbe a folyamatba a tanulók bevonása elengedhetetlen. Ennek során nagy figyelmet kell fordítani olyan tulajdonságok fejlesztésére, mint a meggyőzés, a tudatosság, az önkéntesség, stb. E nevelési feladatokban a pedagógus és a tanuló együttműködése kiemelkedő jelentőségű.

A keringési rendszer fejlesztése tehát a pedagógusok és a tanulók szoros együttműködésében valósítható meg. A következőkben felsoroljuk azokat a feladatokat, melyeknek a téma kapcsán végig kell kísérnie a tanulókat az általános iskola nyolc osztályán. A középiskola négy osztályában már az eddig megtanultak egyre önállóbb alkalmazására kell törekedni. A felsorolásban szereplő példák nem teljesek, csak a felvetett probléma érzékeltetésére szolgál.

Első osztály: Meg kell tapasztalni a tanulóknak a futás különböző sebességfokozatait a gyors, a közepes iramú, a lassú iramú tartományokban. Ezekről megfogalmazható ismeretekkel kell rendelkezniük. Találkozniuk kell a gyakorlatban az elfáradás fogalmával és tapasztalniuk kell azt a gyakorlatban. Lakóhelyük környékén tájékozódniuk kell olyan területekről, melyek a folyamatos futás végrehajtására alkalmasak.

Második osztály: Tanulniuk kell az egyéni iramú egyenletes sebességű futást. Egyszerű összefüggéseket kell találni a futás időtartama, a megtett távolság és az elfáradás között.

Harmadik – negyedik osztály: Próbálkozni kell a tanulóknak az egyéni iramhoz tartozó pulzusszám futás közben, minél hosszabb ideig történő megtartásával. A kívánt pulzustartomány 150-170 között legyen. Az egyéni legjobb eredmény időben, távolságban meghatározva. A javuló eredmények alapján értékeljék a fejlődést. Két teljesítménymérés között (egy-két hónapon keresztül) vezessenek „edzésnaplót” az otthoni felkészülésükről.

észülésükről. Ötödik osztály: Végezzenek otthon heti három alkalommal 20-30 perces keringési rendszeri fejlesztést a kívánt pulzustartományban (150- 170). Edzéseikről vezessenek edzésnaplót, melyben leírják a teljesített távolságot, időt, helyszínt, közérzetet. Vegyék észre a rendszeres edzés hatását a teljesítményükre, melynek során ugyanazt a távolságot rövidebb idő alatt, tehát nagyobb sebességgel voltak képesek megtenni. Félév és év végén összegezzék az elért összes távolságot, és időt. Határozzák meg azt a hónapot, melyben a legtöbb távolságot sikerült teljesíteni.

Hatodik osztály: Végezzenek otthon heti három futóedzést, ahol megkísérlik növelni a távolságot, vagy azonos távolságon az időt csökkenteni. Havonta lehetőség van az egyéni legjobb teljesítmény elérésre. Készüljenek fel a felmérésre, melyet az edzésnapló is megörökítenek. Ki kell számolni a felmérés eredménye alapján az egy kilométer megtételéhez szükséges időt és sebességet.

Hetedik osztály: A heti három edzésből legalább egyen el kell érni a 30 perc megállás nélküli teljesítést. Otthoni edzésekből meg kell határozni az egy kilométer megtételéhez szükséges időt laza futásnál, megállás nélküli teljesítménynél. Edzésnaplóban heti és havi edzésösszesítőt kell készíteni, és értékelni az egymást követő heteken elért összes távolságot és összes időt.

Nyolcadik osztály: Az eddig megtanult 1 km-re vonatkozó haladási sebesség alkalmazása a heti 3 edzésen. Az edzésnaplóban fel kell írni az edzés dátumát, az edzés (futás) idejét, az elért távolságot, a közérzetre vonatkozó jellemzőket. Az edzésnapló alapján meg kell határozni az 1 km megtételéhez szükséges időt, az átlagos haladási sebességet. A napló alapján összehasonlítást kell készíteni a heti teljesítményekről. Értékelni kell a közérzet változásait.

Mozgásfejlesztés és tanácsok kisiskolásoknak

Az előbbi tanácsokat érdemes a testnevelés során megfogadni. Az én gyermekkoromban még nem voltak ennyire kidolgozott programok. Pedig az állóképesség növelése kiemelten fontos a mozgásfejlesztés során, és ennek mérésére kiváló a pulzus mérése. Igyekezzünk iskola választás előtt alaposan körüljárni az iskolák sport programjait. Hiszen a szellemi épülés mellett rendkívül fontos, hogy gyermekünk jó állóképességgel rendelkezzen.

forrás: Dr. Ihász Ferenc: A fizikai aktivitás és a minőségi öregedés - Aktív életvitel időskorban

Szólj hozzá

gyermek mozgásfejlesztés